tisdag 17 augusti 2010

Dags att uppvärdera kunskap


I SvD vill Björklund ge stöd till matteintresserade 13åringar. Vet inte om förslaget är det bästa men på 80-talet när jag gick i grundskolan var det så tråkigt på mattelektionerna (när man var klar med matteboken för det året fick man inte forsätta till nästa årkursbok) att man startade suddigumskrig, satt o sov, skolkade och fick med andra på dessa tokigheter (som inte hade det lika lätt för matten). Och på gymnasiet var det inte mycket bättre. Jag kom till högskolan och var lat eftersom jag aldrig gjort en matteläxa och fick en chock över tempot på universitetet. Även på högskolan sänkte dom kraven successivt för att det kom så många lata elever från gymnasiet (i stort sett alla hade femmor i matte o fysik som började på min utbildning) varav jag var en av de lata. Så man insåg att tentorna blev enklare och enklare ju längre tiden gick, högskolan gav upp på att ha en spetsutbildning och Sverige halkar efter när det gäller utbildning.

Vad jag vill säga är bara att ALLA tjänar på att ge barn den stimulans dom vill ha och den hjälp dom behöver. Inte bara hjälp utan också stimulans. Och att lära sig vara flitig har man nytta av i resten av sitt liv, avancerad matte har man inte lika stor nytta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar